Szkoła Myślenia Pozytywnego
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie naszej szkoły uczestniczą w programie Szkoła Myślenia Pozytywnego. Jest to autorski program certyfikacyjny stworzony i realizowany od 2016 przez Fundację „Instytut Edukacji Pozytywnej”. Głównym celem programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz nauka, jak dbać o dobrostan psychiczny.

W każdym miesiącu w ramach konkretnego tematu nauczyciele, uczniowie, rodzice mają do wykonania wyznaczone zadania. We wrześniu koncentrowaliśmy się na „Budowaniu zintegrowanego zespołu klasowego i tworzeniu klimatu szkoły sprzyjającego zdrowiu psychicznemu”. Październik upłynął na „ rozwijaniu samodzielności i motywowaniu do nauki.” W miesiącu listopadzie skoncentrowani byliśmy na „rozwijaniu kreatywności i myśleniu o przyszłości”. Grudzień to: „poszukiwanie zrozumienia dla siebie nawzajem i dzielenia się dobrem na co dzień”. Styczeń był miesiącem podsumowania.
Uczniowie uczestniczyli w warsztatach komunikacji międzykulturowej, pracowali w oparciu o materiały Education Above All & Instytut Edukacji Pozytywnej. Poznawali się wzajemnie, uczyli wyrozumiałości i empatii wobec inności oraz kształtowali postawy otwartości i zrozumienia. Podczas realizacji zadań duży nacisk był kładziony na integrację, zacieśnianie relacji między uczniami.
W ramach wykonywanych zadań projektowych uczniowie, po przeprowadzeniu wywiadów oraz poszerzeniu informacji na swój temat przygotowywali paszporty dla kolegi, koleżanki, które nawleczone na tasiemkę, zawieszone w klasie miały za zadnie podkreślić jedność grupy. Realizując projekt „Kamera … akcja”, uczniowie zapoznawali się z zagadnieniami związanymi z aktorstwem, tworzyli swoje opowiadania, scenariusze. Projektowali i wykonywali teatry w formie przestrzennej, w której chcieliby wystawić swoje sztuki. Projekt „Zdrowie i samopoczucie” zwracał uwagę na wpływ żywności na nasze zdrowie oraz kształtowanie nawyków wpływających na utrzymanie czystego i zdrowego stylu życia. Inne zadania zrealizowane przez uczniów to: tworzenie mapy marzeń, pisanie listu do redakcji, tworzenie tygodniowych „uczuciomierzy”, tworzenie komiksów. Bardzo dużo pozytywnych emocji wywołało w dzieciach opowiadanie swoich ulubionych legend oraz tworzenie ilustracji do nich. Powodzeniem cieszyły się MatematykoGry. W miesiącu grudniu interesującym zadaniem okazało się „ratowanie gwiazdki”.

W ramach programu rodzice mają możliwość korzystania z webinarów oraz materiałów, do których linki zamieszczone są na stronie szkoły. W miesiącu styczniu najstarsi uczniowie naszej szkoły wzięli udział w testach PCT-Y ( PROFIT COMPETENCE TEST YOUNG). Narzędzie to test badający stan emocjonalny, poziom samooceny, działania, funkcjonowanie w szkole, potencjał, mocne strony oraz obszary do rozwoju osoby uczącej się.

W klasach, do których dołączyli uczniowie z Ukrainy, zostały utworzone przez panią bibliotekarkę kąciki tematyczne. W trakcie realizacji zadań uczniowie pracowali w grupach innych niż zwykle, czasami budziło to opór wśród uczestników, ale po upływie czasu uczniowie stawali się bardziej otwarci na bliższe relacje z innymi. Dzieci dużo ze sobą rozmawiały, angażowały się w wykonywanie poszczególnych zadań. Rozmowy o uczuciach, pozwoliły na lepsze zrozumienie siebie i otaczającego świata. Uczniowie podczas projektów wykazywali się dużą kreatywnością, zaskakując pewnymi zachowaniami, pomysłami. Zdobywając nowe umiejętności społeczne, uczniowie dobrze się bawili. Dzięki realizacji programu Szkoła Myślenia Pozytywnego, nasza placówka wzbogaciła się o: drukarkę EPSON EcoTank L3251, głośnik bezprzewodowy PPA 205BT- B, magnetofon stereo OR C 540-B, myszkę bezprzewodową, pamięć przenośną Goodram 128G, gry dydaktyczne oraz materiały edukacyjne w dwóch wersjach językowych: polskiej i ukraińskiej.
Koordynator programu: Agnieszka Bartosik