Kształcenie zdalne – ocenianie, monitorowanie, kontakt
Zasady oceniania i monitorowania postępów uczniów w nauce oraz formy kontaktu podczas kształcenia zdalnego
PSP Kazanów
- Nauczyciel powinien starać się określać aktywności ucznia, które pozwolą stwierdzić, czy zapoznał się ze wskazanym materiałem, a także dadzą podstawę do oceny jego pracy. Takimi aktywnościami są:
- przesłanie plików z tekstami wypracowań, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami;
- umieszczanie zakresów materiałów oraz zagadnień na stronie internetowej szkoły;
- wypowiedź ucznia na forum;
- udział w dyskusjach on-line;
- rozwiązanie różnorodnych form quizów i testów.
- Opisywanie poleceń ma być precyzyjne. Powinny one być sformułowane w sposób krótki, a jednocześnie jasny i zrozumiały. Pozwoli to zniwelować trudności wynikające z braku bezpośredniego kontaktu z uczniem.
- Należy w wyważony sposób dobierać ilość materiału oraz aktywności dla ucznia. Zadania do wykonania nie mogą przerosnąć jego możliwości. Każde zajęcia mają uwzględniać:
- materiał teoretyczny z przykładami – jeden lub dwa krótkie materiały, takie jak np.: spotkanie on-line, prezentacja, tekst, odniesienie do miejsca w sieci, nagrana wypowiedź i inne materiały stworzone na miarę możliwości i umiejętności;
- aktywność dla ucznia, która potwierdzi, że zapoznał się on z materiałem;
- dodatkowy materiał dla uczniów potrzebujących większej liczby ćwiczeń lub chętnych do poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności.
- Prowadzić zdalne nauczanie z wykorzystaniem różnorodnych rozwiązań technologicznych, które zapewniają uczniom dostęp do materiałów oraz możliwość wykonania i przedstawienia nauczycielowi aktywności. Takimi rozwiązaniami mogą być:
- zintegrowana platforma edukacyjna epodreczniki.pl;
- poczta elektroniczna wykorzystywana do wymiany i przekazywania informacji, materiałów i rozwiązań między nauczycielami i uczniami;
- inne rozwiązania, które według nauczyciela są odpowiednie do nauczania na odległość.
- Korzystać z różnorodnych form komunikacji elektronicznej, aby zapewnić wymianę bieżących informacji z uczniem i rodzicem lub opiekunem prawnym ucznia. Może to być na przykład komunikacja za pośrednictwem:
- poczty elektronicznej, list dyskusyjnych;
- forum społecznościowego;
- rozmowy telefonicznej.
Pozwoli to zachować stały kontakt, szczególnie w przypadku niedostępności jednej
z form lub innych przeszkód technicznych. Podczas przygotowywania oraz prowadzenia nauczania należy pamiętać o przestrzeganiu praw autorskich do wykorzystywanych materiałów.
- Monitorować aktywność ucznia poprzez systematyczne i terminowe nadsyłanie prac lub udział np. na forum dyskusyjnym. Starać się reagować, gdy uczeń nie wykazuje aktywności i dowiedzieć się, jakie są tego przyczyny. Mogą one tkwić w trudnościach technicznych lub innych przyczynach związanych z obecną sytuacją, które trzeba szybko rozwiązać we współpracy z rodzicami i dyrektorem szkoły.
- Organizując pracę zdalną uczniów, należy uwzględniać zasady bezpiecznego
i ergonomicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną. Dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej powinny uwzględniać zalecenia medyczne dotyczące czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną (komputer, telewizor, telefon) oraz wiek uczniów i etap kształcenia. Ważna jest także gwarancja ochrony danych wrażliwych i wizerunku uczniów. - Należy informować dyrektora szkoły o ewentualnych problemach technicznych, w tym dotyczących prędkości łącza internetowego.