Lekcje biblioteczne w PSP w Kazanowie z wykorzystaniem Teatrzyku Kamishibai
W listopadzie 2023 r. w ramach współpracy biblioteki szkolnej PSP w Kazanowie z Biblioteką Pedagogiczną w Radomiu Filia w Zwoleniu, zostały przeprowadzone lekcje biblioteczne przez nauczyciela – bibliotekarza panią Martę Nachyłę pracującą w Bibliotece Pedagogicznej w Radomiu Filia w Zwoleniu. W klasie ,,0’’ zostały zrealizowane zajęcia „Serce Misia” z wykorzystaniem Teatrzyku Kamishibai w ramach Światowego Dnia Pluszowego Misia. W klasach I- II lekcje biblioteczne na temat: Wielka moc w książce zaklęta- zdobądź ją i ty. Zajęcia tematyczne o książce z Teatrzykiem Kamishibai.
Nazwa kamishibai (jap. kami – papier, shibai – sztuka) oznacza papierowy teatr lub inaczej teatr ilustracji. Teatrzyk Kamishibai – to technika opowiadania, czytania wywodząca się z Japonii, wykorzystująca plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą lub kartonową skrzynkę (butai), w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki, opowiadania.
Teatrzyk kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. Bajki kamishibai wydane są w formie kart ilustracyjnych, na których przedstawiona jest opowieść. Każda ilustracja odpowiada kolejnemu fragmentowi opowiadania. Zajęcia z wykorzystaniem Teatrzyku Kamishibai zostały przeprowadzone w każdej klasie „0” – II.
Na początku zajęć pani Marta wprowadzała element tajemniczości. Gdy drzwi teatru zostały otwarte odczytała tytuł i autora opowieści, a następnie czytała i przedstawiała ilustracje. W trakcie prezentacji bardzo ważnymi elementami był kontakt wzrokowy z widzami, tempo przekładania ilustracji, reagowanie na emocje dzieci. Po skończeniu czytania pani Marta wypowiadała słowo „koniec”, by zaznaczyć wyraźnie moment przejścia ze świata wyobraźni do świata realnego.
Po każdej prezentacji treści pani Marta przeprowadzała rozmowę z uczniami o ich wrażeniach. Teatr Kamishibai aktywizował uczniów do własnej interpretacji, był punktem wyjścia do podjęcia rozważań związanych z treścią opowiadania. W trakcie czytania opowieści Kamishibai wytwarzała się atmosfera, której podstawą była koncentracja i emocje uczestników. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali opowiadanej historii. O ich zaangażowaniu i zrozumieniu tekstu świadczyły poprawne odpowiedzi na pytania związane z opowieścią.
Prezentowane przez panią Martę opowiadania w formie teatru wzbudziły w uczniach ciekawość, wprowadziły element „inności” na lekcji, rozwijały wyobraźnię, inspirowały do podejmowania własnych działań i ekspresji. Poprzez swoją tajemniczość oraz unikalność budziły zaciekawienie oraz pobudzały wyobraźnię. Metoda kamishibai łączy ze sobą wiele elementów. Jest alternatywą i dopełnieniem sztuki teatralnej oraz skutecznym narzędziem w procesie nauki opowiadania, nauki czytania na głos, rysowania i pisania opowiadań przez dzieci. Dla najmłodszych jest to często pierwsze zetknięcie się ze sztuką teatralną, która rozwija ich wyobraźnię, bawi i jednocześnie uczy.
Metoda teatru obrazkowego Kamishibai doskonale sprawdza się w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – otwiera świat doznań, doświadczeń i wyobraźni uczniów.
Kamishibai stanowi doskonałe narzędzie dydaktyczne umożliwiające naukę lub doskonalenie techniki czytania, opowiadania oraz rozwijania myślenia i mowy dzieci. Przeprowadzone lekcje biblioteczne sprzyjały budzeniu kompetencji czytelniczych i rozwijaniu umiejętności językowych dzieci.
Teatrzyk Kamishibai to narzędzie kreatywnego działania i aktywizująca metoda pracy z uczniem, dlatego otworzyliśmy drzwi do tego magicznego świata na lekcjach bibliotecznych w klasach ,,0”– II.
Nauczyciel bibliotekarz
Grażyna Sajnóg