Szkoła bez przemocy, szkoła pozytywnych przykładów
W dniu 10 grudnia uczniowie klasy „0” PSP Kazanów uczestniczyli w warsztatach zorganizowanych z okazji obchodzonych w szkole dni: „Szkoła bez przemocy, szkoła pozytywnych przykładów”.
Dzieci wysłuchały bajki terapeutycznej: „Lew Drapuś”, a czworo z nich odgrywało role bajkowych postaci. Historia Lwa Drapusia, miała na celu przybliżenie konsekwencji wynikających z agresywnych zachowań. Dzieci aktywnie uczestniczyły w dyskusji, podczas której, analizowały postępowanie Drapusia, odpowiadały na pytania co wolno, a czego nie wolno robić. W trakcie zajęć dzieci, miały możliwość oceny przykładowych zachowań w ćwiczeniach interaktywnych. Ta forma zabawy cieszyła się dużym zainteresowaniem, wzbudzała wiele emocji, a jednocześnie wskazywała pozytywne wzory do naśladowania. Na zakończenie, z symbolicznymi białymi balonikami w dłoni uczniowie, wraz z wychowawcą Beatą Bartkiewicz zaśpiewali piosenkę P. Rubika „Złość to straszny zwierz”. Po minach uczestników można stwierdzić, że była to udana lekcja profilaktyki.
Zachęcamy do obejrzenia zdjęć.
Dowiedzmy się pokrótce co to jest Agresja?
Agresja jest to każde zamierzone działanie, które ma na celu lub powoduje wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu. Agresja jest to zatem każde zachowanie, które powoduje krzywdę drugiej osobie. Przemoc i agresja rówieśnicza może przybierać różne formy:
- agresja i przemoc fizyczna – bicie, kopanie, popychanie, podcinanie, plucie, wymuszanie pieniędzy, zamykanie w pomieszczeniach, niszczenie własności, różne prace zlecone np. noszenie teczki.
- agresja i przemoc słowna – przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, plotkowanie, obgadywanie, namawianie się, grożenie, szantażowanie.
- agresja bez użycia słów i kontaktu fizycznego – wrogie gesty, miny, izolowanie.
Dzieci uczą się obserwując nas, dorosłych. Zachowania agresywne w szkole względem rówieśników mogą być odzwierciedleniem sytuacji, z jakimi dziecko styka się poza szkołą. Dlatego kluczowym jest obserwacja, rozmowa, empatia, gotowość do działania, pomocy.
Ofiarą dokuczania czy wyśmiewania przez rówieśników stają się dzieci, które niczym charakterystycznym nie wyróżniają się w grupie. Dokuczają rówieśnicy, starsi, młodsi, chłopcy, i dziewczynki. Ani wyniki w nauce, ani sytuacja materialna nie różnicują środowiska na ofiary i sprawców. Agresja może dotyczyć każdego dziecka i jest procesem, który należy zdecydowanie przerwać. Szkoła jest dla dziecka ważnym miejscem, w którym zdobywa nie tylko wiedzę, ale też kształtuje kompetencje społeczne.
Świadkowie są kluczowymi osobami w powstrzymywaniu zjawiska przemocy, ponieważ to oni w największym stopniu mogą wpłynąć na zmianę sytuacji. A na przemoc należy reagować zawsze, reagować stanowczo! Nie bądźmy więc bierni, reagujmy!
Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy, jak wiele zależy od nich i ich reakcji na przemoc, która przytrafia się im lub ich rówieśnikom – że swoją postawą mogą powiedzieć „STOP przemocy”!. To, jak postąpią w zetknięciu z agresywnymi zachowaniami, ma ogromne znaczenie dla przeciwdziałania takim negatywnym zjawiskom.
Agnieszka Bartosik
Monika Oleksiewicz
Zachęcamy do obejrzenia filmów.