Tydzień Języka Ojczystego
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego corocznie obchodzony jest 21 lutego i został wprowadzony przez UNESCO w 1999 roku. Święto ma służyć promocji języka ojczystego oraz uświadomieniu społeczeństwu, jak ważne jest prawidłowe posługiwanie się językiem polskim w życiu codziennym.
Juliusz Słowacki pisząc „Chodzi mi o to, aby język giętki, powiedział wszystko, co pomyśli głowa…” zdawał sobie sprawę z tego, że precyzyjne i poprawne przelewanie własnych myśli na papier, nie jest łatwą sztuką. Nasz język ojczysty ma bowiem bardzo bogatą historię, która zapisała się w jego ortografii, fleksji, składni, fonetyce, frazeologii oraz leksyce.
Z okazji tego święta, w naszej szkole, przeprowadzono w dniach 19 – 23 lutego 2024 r. szereg działań pod hasłem „TYDZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO”, których celem było wdrażanie uczniów do dbałości o język ojczysty. W ramach promocji tego święta na korytarzu szkolnym przygotowano gazetkę ścienną „Dzień języka Ojczystego”. Przez cały tydzień wychowankowie klasy „0” uczestniczyli w zabawach, w których główną rolę odgrywały „mowa i słowa”. Dzieci poznawały popularnych autorów literatury oraz ich utwory a także rozmawiały na temat stosowania zwrotów grzecznościowych. Przedszkolaki próbowały także recytować trudne „łamańce językowe”, jak np. „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie”, „Stół z powyłamywanymi nogami”. Ochoczo bawiły się w zabawy ze śpiewem, pląsy, uczestniczyły w zabawach logopedycznych z wykorzystaniem ilustracji i łamigłówek językowych. Na koniec zajęć dzieci otrzymały zakładki do książek z „łamańcami językowymi”.
W ramach „Tygodnia Języka Ojczystego” zostały przeprowadzone lekcje biblioteczne w klasach I- III, w czasie których uczniowie poznali ciekawostki związane z naszym językiem, rozwijali słownictwo, ćwiczyli poprawność ortograficzną, brali udział w grach i zabawach związanych z szeroko rozumianą poprawnością językową. Pierwszoklasiści ozdabiali ortogramy , z których wykonano „gazetkę ortograficzną”, chętnie rozwiązywali rebusy, bawili się słowami, zwracając uwagę na poprawny zapis wyrazów. Drugoklasiści rozwiązywali krzyżówkę z trudnościami ortograficznymi. Nie zabrakło uwielbianych przez wszystkich „łamańców językowych”, czyli wierszyków łamiących języki. Wszyscy starali się nie popełnić żadnego błędu, co wcale nie było takie łatwe!
W świetlicy szkolnej pod opieką p. Barbary Łodygowskiej dzieci uczestniczyły w zabawach ortograficznych, projektowały ortogramy, rozwiązywały krzyżówki.
W bibliotece szkolnej po lekcjach uczniowie klas młodszych uczestniczyli w zajęciach literackich m.in., „Kto przysłowia zna, ten się dobrze ma”, „Bajki i wierszyki, które lubią smyki”, „Łamańce językowe – zabawy słowne”.
W ramach „TYGODNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO” dla uczniów klas VI -VII zorganizowano również konkurs językowy „Poznaj po słowie, co kto ma w głowie”. Laureatkami tego konkursu zostały:
I miejsce – Roksana Błędowska klasa VII b
II miejsce – Wiktoria Górska klasa VII b
III miejsce – Magdalena Sobkiewicz VII a
IV miejsce – Katarzyna Chudzik VII a
Język jest fundamentem, na którym opiera się kultura oraz tradycja narodu, dlatego dbałość o poprawność i kulturę języka ojczystego powinna być wpajana od najmłodszych lat. Język ojczysty to nasze dziedzictwo kulturowe. Dbajmy o naszą polszczyznę, jesteśmy za nią odpowiedzialni. Poszerzajmy zasób słownictwa. Czytajmy!
Grażyna Sajnóg
Nauczyciel biblioteki szkolnej